Interjú a Verba Technologies új budapesti irodájának megnyitója kapcsán


2013 december 5, csütörtök

Aki kérdez: Galbács Izabella
Aki válaszol: Daróczy Szabolcs, társalapító és nemzetközi üzletfejlesztési igazgató, Verba Technologies Agárdi Fanni, kőszobrász, restaurátor, az iroda graffiti tervezője és kivitelezője

GI: Megosztanád kedves olvasóinkkal, hogy a cég pontosan mivel foglalkozik?
DSZ: Egy eredetileg magyar alapítású, de mára már nemzetközivé nőtt szoftvercég vagyunk. A világ 45 országában használják telefonbeszélgetés-rögzítő rendszereinket elsősorban olyan helyeken, ahol kiemelten fontos, hogy a beszélgetések rögzítve legyenek, mert nagy összegű tranzakciók kerülnek lebonyolításra vagy biztonsági kockázatokat kell kezelni, mint például bankoknál, biztonsági cégeknél. GI: Itt, a magyar irodátokban történik a szoftverek fejlesztése?
DSZ: Igen, Magyarországon történik a fejlesztés és a vevőtámogatás nagy része. A műszaki háttér itt van, innen nőttük ki magunkat. Külföldi vállalataink értékesítéssel és vevőtámogatással foglalkoznak.
GI: Mióta vagytok jelen a magyar piacon?
DSZ: A magyar piacon ennek a rögzítő terméknek több mint 10 éves története van. Korábban Carin néven egy magyar partnerünk értékesítette a terméket. 2010-ben megalapítottuk a Verba Technologies céget, itt a terméket mi magunk, Verba néven fejlesztjük tovább és forgalmazzuk. Nagyon sok helyen használják Magyarországon, de árbevételünk több mint 90%-a külföldről jön, ennek több mint a fele Észak-Amerikából. Elsősorban exportra dolgozó cég vagyunk.
GI: Honnan indultatok?
DSZ: A csapat magja 2000 óta dolgozik együtt, immáron 13 éve. A tulajdonosi kör egyetemi barátokból áll. Internet telefóniával még az egyetemen kezdtünk el foglalkozni Kováts Gergely és Móczár Gábor barátommal, mondhatjuk, hogy egy egyetemi álom nőtte ki magát. Magyarországi szoftvercégként mindenhol a világon megálljuk a helyünket, versenyképes világterméket tudunk előállítani. Szerencsére egyre több az ilyen példa. Az első nagy siker, a Graphisoft nyomdokain sorban jönnek a többiek, mint a Kürt, a LogMeIn, a Prezi, az NNG, a Ustream. Millió dolláros nagyságrendű árbevételünkkel mi is igyekszünk felkerülni erre a listára.
GI: Miért kerestetek új irodaterületet?
DSZ: Ennek több oka volt. Egyrészt növekszik a cég, ma 20 fővel dolgozunk, 2013-ban 5 új kolléga csatlakozott hozzánk. A magyarországi irodában 7-8 munkahely volt, ebben az irodában pedig 14 munkahely biztosított és további 12-vel bármikor bővíthető. Munkatársaink egy része külföldi vállalatainknál dolgozik. Másik szempont volt olyan munkahelyet teremteni kollégáinknak, ami érdekes, ahova jó érzés bejönni. Emellett rengeteg nemzetközi kapcsolatunk van, azt szerettük volna, hogy amikor ide jönnek hozzánk, világszínvonalú környezetet lássanak.
GI: Mik voltak a fő szempontok az irodaterület keresése, illetve a kialakítás és tervezés során?
DSZ: Mindenképpen Dél-Budán akartunk maradni, elsősorban itt kerestünk irodát. Háromféle variáción gondolkoztunk: szolgáltatott iroda, hagyományos irodaház, illetve az is felmerült, hogy egy villába költözünk. Végül úgy döntöttünk, hogy számunkra egy hagyományos irodaház az ideális, ahol bizonyos alapvető szolgáltatások biztosítottak. Van biztonsági szolgálat, porta és műszaki karbantartás, mégis a magunk urai vagyunk, saját igényeinkre szabhatjuk a bérelt területet. A helyszín, az üzemeltető csapat flexibilitása és a professzionális szolgáltatás miatt a Dexagon Irodaház mellett döntöttünk.
GI: Hogy kerültetek kapcsolatba a CE Land Holding Kft.-vel?
DSZ: Ők az irodaház vagyonkezelői és bérbeadói. Megkeresésünkre gyorsan és készségesen reagáltak, bemutatták a lehetséges bérelhető területeket. Mi egy túlságosan egyedi belső kialakításban gondolkoztunk, amit egy tipikus hazai 3-5 éves bérleti szerződés keretein belül nem lehet megfelelően finanszírozni, de erre is sikerült megoldást találni az irodaházzal. A tervezést, a menedzsmentet és a kivitelezést CE Land Holdingon keresztül az irodaház biztosította számunkra.
GI: Milyen szempontokat vettetek figyelembe az iroda kialakításakor?
DSZ: Világos, átlátható környezetet szerettünk volna teremteni. Ebben Apró Tamás építész és az Archimon Építész Iroda kiváló partnerünk volt. Hamar elhatároztuk, hogy üvegfalakkal fogjuk elérni ezt a hatást. Az iroda alapterülete egy téglalap, melynek csak egyik hosszabb oldalán találhatók ablakok. Az üvegfalaknak köszönhetően a bejárati rész, a folyosó és a konyha is természetes megvilágítást kapott. Közösség teremtő értéke van annak, hogy látjuk egymást, viszont a kollégákkal úgy éreztük, hogy egyterű irodák nem nyújtanak kellő nyugalmat az elmélyült munkához. Találtunk egy svéd felmérést, melyből egyértelműen kiderült, hogy az egyterű irodákban a legmagasabb a betegszabadságok aránya. Speciális hangelnyelő üvegfalat építettünk be, mely elnyeli a hangot, viszont látjuk egymást. A különböző funkciókat szeparálni akartuk az irodában. Azok, akik a munkakörükből fakadóan sokat beszélnek telefonon, külön területet kaptak. A Bene az íróasztalokat speciális hangelnyelő paravánrendszerrel is tudja szállítani, ez fontos része a mi irodai megoldásunknak. Egyéni hangulatot és arculatot is szerettünk volna az irodánknak, ami mindenkit megfog és amivel mindenki könnyen tud azonosulni. Ezért jött létre a hátsó falrészen a hatalmas graffiti, melyet Agárdi Fanni tervezett és kivitelezett.


GI: Hogy esett a választás a graffitire? A graffiti ötlet adott volt vagy pedig a fal tervezője, alkotója teljesen szabadkezet kapott a fal megtervezésére?
DSZ: Első körben az volt a terv, hogy az iroda nagyon professzionális legyen. Szürkéket tettünk bele, fém felületeket, üveget, svéd padlót. Igyekeztünk kialakítani egy elegáns, de egyszerű eszközökkel dolgozó atmoszférát, de tudtuk, hogy ha nem lesz benne még valami, amivel ezt egy kicsit megbontjuk, akkor az túl formális lesz. Így jött a graffiti mint alapötlet. Az a graffiti a mi „kreatív játszóterünk” központi eleme. Az az irodarész direkt könnyen átrendezhetőre lett kialakítva. Az a teszt labor, a bemutató terem, itt tervezünk közösen új megoldásokat. A babzsákok, a csocsó asztal mind a játékosságot, a kreativitást segítik, ezt a teret keretezi a graffiti fal.
AF: A graffiti mint műfaj és a fő szín adott volt, de ezen kívül teljes szabadságot élveztem. Hoztam az ötleteimet, vázlataimat és ezekből jött létre a végső koncepció. Fontos volt, hogy a szimbólumok beleépüljenek abba, amit ők csinálnak. Így jöttek például a hangfalak a képbe, hiszen végeredményben a hang a munkájuk fő tárgya. Ezt követték a színvázlatok, a negyedik, ötödik változat lett a befutó. A másik dolog, amire figyelmet kellett fordítani a kialakítás során, hogy a hátsó térben van egy oszlop. Ezt a térelemet beépítettük a tervbe. Az volt a cél, hogy annak, aki a falfelülettel szemben áll, teljesen eltűnjön oszlop.
GI: A tervezést követően mennyi idő volt a megvalósítás?
AF: Körülbelül 1 hónap. Amíg itt dolgoztam, a srácok a szomszéd irodát használták.
GI: Milyen anyagot használtál a festés során? Ez valódi graffiti festék vagy valami más?
AF: Nem, ez akrilfesték.
GI: És akkor ez tényleg a legelső ecsetvonástól a legutolsóig egyedül a saját kezed munkája?
AF: Igen, nem használtunk sablont, nem nyomtattunk, kézzel festettem az egészet.
GI: Ez akkor valóban nagy büszkeségre ad okot, melyhez ez úton én is gratulálok! Gyönyörű lett! És komolyan, mi lesz akkor, ha bővültök, mi lesz ennek a nagyon egyedi falfelületnek a sorsa?
DSZ: Elbontani biztosan nem fogjuk, ameddig mi itt leszünk, ez a fal itt marad. A bal szélén van egy betervezett rész, ahol a mostani folyosót folytatni tudjuk, ott kerül majd áttörésre a fal. Nagyon jó volt Fannival együtt dolgozni, teljes mértékben sikerült életre keltenie, sőt, túlszárnyalnia az elképzeléseinket.
GI: Ha már szóba került a tervezés és megvalósítás, milyen volt együtt dolgozni az Archimon Építész Iroda tervező csapatával?
DSZ: Apró Tamással szenzációs volt együtt dolgozni. Professzionálisan állt hozzá a feladathoz, türelmesen meghallgatta a sokszor önmaguknak is ellentmondó elképzeléseinket, és ezekből ki tudott alakítani egy egységes koncepciót. Amikor új vázlatokat hozott, mindig beletett valami olyan frappáns megoldást, amire mi nem is gondoltunk volna. A fogadó térben álló logó fal például egy elektromos szekrényt fed el, de ez senkinek eszébe sem jut, aki látja. Tamás egy hátrányból faragott itt előnyt, úgy, hogy azzal az iroda és a cég identitását erősíti.
GI: Milyen szempontokat vettetek figyelembe a bútorszállító kiválasztásakor? Miért esett éppen a Bene bútoraira a választás?
DSZ: Minden egyes bútordarabot sorba vettünk és egyenként választottunk ki Tamás javaslatai alapján. Biztos vagyok benne, hogy Tamásnak a hideg futkosott a hátán, amikor nyolcadszorra is elmentünk további íróasztalokat nézni. A Benénél találtuk meg azt, ami legjobban életre keltette Tamás terveit és az elképzeléseinket. Egy magasságban állítható, elegáns asztalcsaládot választottunk, igazi fa felülettel, ezzel is természetességet hozva az irodába. A konyhabútor, a tároló szekrény, illetve a mosdó bútorai is Tamás egyedi tervei alapján készültek.
GI: Van-e esetleg valami, amit most már másképpen csinálnátok? Ha igen, mi és miért?
DSZ: Ez egy igen jó kérdés. A tervezés minden lépésében részt akartunk venni és minden részletre figyelni akartunk. A kezdeti, kreatív fázisban nagyon sok idő ment el, jóval több, mint amit terveztünk. Az ebből fakadó komplikációkat az Archimon és a CE Land Holding munkatársai gördülékenyen meg tudták oldani, melynek az lett az eredménye, hogy tényleg olyan irodát kaptunk, amilyet igazán szerettünk volna. Nincs olyan nagyobb dolog, amit másképp csinálnánk. Egy ilyen jó, flexibilis csapattal a komplex feladatok megoldásánál rengeteg időt és energiát lehetett spórolni.
GI: Terveztek-e még bővülést a közeljövőben?
DSZ: A mellettünk lévő irodaterületre vonatkozóan már jeleztük igényünket a CE Land Holding munkatársainak. Jelenleg is folyamatosan folyik a cég bővülése, most leginkább a nemzetközi csapat nő, de jövőre itthon is új kollégák csatlakoznak hozzánk, emiatt várhatóan 2014 nyarán szükségünk lesz a magyarországi iroda bővítésére.
GI: Van-e esetleg még valami, amit szeretnél megosztani az olvasókkal?
DSZ: Mind az Archimon-t, mind a CE Landot szívesen ajánlom másoknak is, akik irodát keresnek. Ha pedig fel akarja dobni valaki cége belső tereit, akkor mindenképpen keresse meg Agárdi Fannit.

Vissza